חפשו אתנו בפייסבוק
 
 
 
   
בלוגים נוספים  
שוקי  בלס      
שלמה  בלס      
טל  גלעד      
אבישי  עברי      
קרולין  גליק      
   
 
 
דף הבית » בלוגים » הבלוג של שוקי בלס
 
הבלוג של שוקי בלס
מה היה קורה אילו והבנאליות של הזיכרון
מחשבות על יום השואה
 
  08/04/2013 מאת: שוקי בלס
 

פלאש90.
1. מדי יום זיכרון לשואה נשמעות האמירות הקבועות על כך שיש לזכור ולא לשכוח. שאלת התם במקרה הזה היא: למה? שאלות נוספות הן האם מדובר בזיכרון לשם זיכרון? אם כן, האם אנחנו לא מנציחים בכך את זכרם של הצוררים במקום למחות את זכרם? האם הזיכרון הוא של הקורבנות או של המאורע ההיסטורי?

כידוע, לפני פורים שבו חוגגים את ההצלה מגזירת השמדה קוראים בבתי הכנסת את פרשת "זכור" המדברת על זכירת מעשי עמלק. הפרשנים חילקו בין הזכירה - שמתבטאת במעשה - ובין ה"לא תשכח" - האיסור בלב לשכוח את שנאת עמלק כלפינו. למי שדואג שהשואה תשכח כדאי לראות את האופן שבו מוזכר מדי שנה עמלק שלו אין היום אפילו נבחרת כדורגל שתזכיר את קיומו. אולי יש מה ללמוד גם מהשיטה המסורתית לשימור הזיכרון.  

2. בעידן הנוכחי מאוד לא תקין פוליטית לחנך לנטירה, לנקמה ולשימור השנאה כלפי עם אחר. במאמר במעריב משנת 1986 הסביר פרופסור מכובד כי חשוב שעשיית הדין בנאצים לא תתפרש כמעשה נקמה אלא כאמצעי למניעת הישנותה של השואה, למניעת תוקפנות בכלל, למען השלום וזכויות האדם. נשמע מאוד נאור, אבל לא אנושי. בידיעה ב"על המשמר" (1944) מסופר על מכתב שקיבל יהודי פולני מאת שכנו שבו האחרון מעדכן על רצח משפחתו של החבר היהודי בידי הגרמנים. את הידיעה מסכמת האמירה: "כעת נשארה לנו מטרה אחת: נקמה. גם אחרי שגרמניה ההיטלרית תנופץ, תישאר נא לדורות, צוואה: לנקום בעם שהשמיד את אהובי נפשנו". ישנם שיקולים ריאל-פוליטיים ביחס לגרמניה ולא לחינם נחתמו עם מערב גרמניה הסכמים שבע שנים בלבד מתום השואה, אבל כדאי שנודה שאת הצוואה לא קיימנו.  

3. השד הדמוגרפי: מאז ראשיתה של התנועה הציונית עולה שאלת מספר היהודים בארץ ישראל פעמים רבות. אישים ציונים מימין ומשמאל חשבו כיצד לפתור את הבעיה הדמוגרפית ולהביא לכך שהמדינה היהודית תהיה בעלת רוב יהודי. אולם בשנים האחרונות אנחנו שומעים לא פעם את הדיבור על "רוב יהודי" מצד נציגים ממדינות אחרות שבסך הכל רוצים בטובתנו. כדאי להזכיר להם, ברמז דק, שאלמלא הם, אדישותם או תרומתם הפעילה, מצבנו הדמוגרפי היה טוב יותר אולי טוב בכמה מיליונים.  

4. מהצד השני נשמעת מדי פעם אמירה מצד מדינות ידידות לפיה למדינת ישראל יש זכות קיום! תודה רבה לכם, חסידי אומות עולם מודרניים. צריך להבין שהאמירה שלישראל יש זכות קיום בעייתית כמעט כמו אמירה שאין לישראל זכות קיום. האם נציג ישראלי יחשוב לומר למקבילו הצרפתי או הרוסי שהוא חושב שלמדינתם יש זכות קיום? תארו לעצמכם את נתניהו מישיר מבט לעברו של מארחו הבריטי ואומר לו בפאתוס: אני מאמין שיש לכם זכות קיום. רק אל תגזימו כמובן ואם מנסים להשמיד אתכם, תפעלו באופן פרופורציונלי. 

5. אילו: כמו בשיר "דיינו", ניתן לחשוב על שיר מקביל שבו מצבים שונים היו משנים את ההיסטוריה. אילו היטלר היה נהרג במלחמת העולם הראשונה, אילו היהודים היו מבינים את גודל הסכנה בזמן, אילו לא היה נחתם הסכם מינכן וכו' וכו'. כשלומדים על האופן שבו המשטר הנאצי צבר את כוחו רואים שהיו לא מעט נקודות בדרך שהוא היה פגיע. היטלר כזכור צבר בבחירות 1933 רק שליש מהקולות והיו די כוחות במדינה, מימין ומשמאל, שיכלו בשלב הראשון לבלום אותו. פרופ' שלמה אהרונסון פרסם ספר על המלכודת הנאצית. לפי התזה שלו, היהודים היו לכודים במלכודת, מלכודת שהוא מתאר בפירוט רב, שהשואה היתה כמעט בלתי עצירה. היטלר הציג את מלחמת העולם השנייה שבעה חודשים לפני שפרצה ככזו שתיגרם בגלל היהודים. מנהיגי בעלות הברית לא יכלו מסיבות פנימיות לבצע פעולות שיכלו לאשש את התעמולה של היטלר כאילו בריטניה ובהמשך ארה"ב שולחות את מיטב בניהן להקיז את דמם עבור היהודים. בשלב מסוים נטען כי הדרך היחידה להביא לכניעת גרמניה ללא תנאי תהיה בהינתק התלות בין השואה לניצחון במלחמה. כידוע לקראת סוף המלחמה היו הצעות "לקנות" את חייהם של יהודים תמורת 10,000 משאיות וסחורות נוספות במה שכונה "סחורה תחת דם". מטרת הגרמנים היתה לפצל את בעלות הברית ולגרום להם לבחור בין הפקרה כביכול של מאות אלפי יהודים שניתן להציל לבין סיוע בזמן מלחמה לאויב. אל דאגה, גם מניעים אנטישמים היו בנמצא. הלורד מוין, השר הבריטי לענייני המזה"ת אמר: "מה אעשה במיליון יהודים"?  

המלכודת נסגרה כבר ב-1938: ועידת אוויאן שהתקיימה לפני המלחמה חשפה את העובדה שהעולם, כולל מדינות "נאורות" סירב לתת מקלט ליהודים. התירוצים של אותן מדינות היו מופלאים: בריטניה ששלטה באימפריה חובקת עולם טענה ששטחי הקיסרות הבריטית "צפופים מדי", שבריטניה עצמה מאוכלסת כולה ונתונה בבעית אבטלה. את ההגירה לארץ ישראל הבריטים מנעו בשל לחצי הערבים בארץ. האוסטרלים טענו שהם לא מעוניינים ביהודים שיבואו לשטחם כיוון שבאותה עת לא היתה אנטישמיות בבריטניה ו"הם לא רצו לייבא אותה לשם". הנאצים לא התעלמו מהמסר שהעולם שידר והיטלר אמר: "איש אינו רוצה עוד ביהודים". יש בדברים אמנם סתירה: מצד אחד היו הרבה צמתים בהם הדרך המובילה לשואה יכלה להפנות לכיוון אחר, במקומות מסוימים כמו בהונגריה אפשר לחשוב על הרבה התפתחויות שהיו משנות את ההיסטוריה, ובכל זאת כמעט בכל הצמתים ההכרעה היתה לרעתנו. מצד שני, ניתן לומר כי כבר ב-1938 גם אם זה לא היה ידוע בזמן אמת גורל יהודי אירופה כבר נחרץ.  

6. בשבילי השאלה שאיתה אני נותר היא למה דווקא אנחנו? לא במובן האנוכי, אלא מה הגרמנים רצו מהעם שנתן את פרויד, איינשטיין, היינה וקפקא. מהעם שבניו היו מהמצטיינים בשורות הצבא, האקדמיה והתרבות הגרמנית? צריך להיות עיוור כדי לראות בשואה תופעה של גזענות גרידא ולהתעלם מהמרכיב הייחודי של השואה. אסור להתעלם מהשאלה מה יש בעם היהודי ובמה שהוא מייצג שגרם למשטר המרושע ביותר בהיסטוריה ללחום בו מלחמת חרמה. ניצולי שואה התייחסו באופנים שונים לשאלת הגורל היהודי ואלוהים בשואה, היו שהצדיקו את הדין, היו שכפרו, היו שהתריסו. אני לא מכיר מישהו מהם שחושב שרק במקרה השואה קרתה ליהודים. 

 
    הדפסת כתבה print שלח לחבר send תגובה לכתבה comment
 
תגיות: יום הזיכרון לשואה ולגבורה
 
14.
00
 למה דווקא היהודים? בתנ"ך מופיעה הסיבה
02/12/2013 מאת: דניאל  

13.
02
 לא מספיק לזכור רק את השואה, אלא גם את לקחי השואה
10/04/2013 מאת: אמיר ש  

12.
10
 ישנה נקודה נוספת שהייתי רוצה להעלות
09/04/2013 מאת: חיליק  

 > 
06
 הסתייגות
09/04/2013 מאת: דוד  

 > 
00
 עם זה אני מסכים בהחלט.(ל"ת)
09/04/2013 מאת: חיליק  

11.
140
 לציונים חובבי הסטוריה ועובדות (אבל לא ציוניות/מסולפות הפעם)
09/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
09
 היהודי הגלותי
09/04/2013 מאת: דוד  

 > 
10
 ציוני טיפוסי
10/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
12
 בוא נדבר עובדות
10/04/2013 מאת: דוד  

 > 
12
 עוד עובדות
10/04/2013 מאת: דוד  

 > 
20
 לא יודע אם באמת לא הבנת או אתה רק מנסה לא להבין
10/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
02
 האם לענות?
10/04/2013 מאת: דוד  

 > 
10
 אתה עם הגיון ? כי אתה שוב מתבלבל.
11/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
01
 אתה טועה ומטעה
10/04/2013 מאת: הוגה דיעות  

 > 
00
 אתה כזה יצור!
15/04/2013 מאת: נמרודי  

 > 
00
 נא לא להאכיל את הטרול
28/04/2013 מאת: ender  

10.
03
 איזה באסה, המאמר נגמר...(ל"ת)
08/04/2013 מאת: אני רוצה עוד  

9.
015
 למה דווקא היהודים
08/04/2013 מאת: דוד  

8.
12
 במיוחד אהבתי את 4(ל"ת)
08/04/2013 מאת: סבון  

7.
01
 ולמה דוקא אנחנו? זה קל? לא רק אנחנו
08/04/2013 מאת: עמית  

 > 
01
 לא ממש. את הנכים הגרמנים היטלר החל לחסל, אבל חזר בו והפסיק
10/04/2013 מאת: אמיר ש  

 > 
00
 איינשטיין, היינה וקפקא לא התאימו לשטנץ.(ל"ת)
11/04/2013 מאת: עמית  

6.
07
 מוזר, איך זה שלא היו חוליות חיסול נגד גרמנים?
08/04/2013 מאת: עמית  

5.
11
 לא מתחבר לקריאות הנקמה
08/04/2013 מאת: בן  

4.
221
 שאלה ציונית טיפוסית - שלא מצליחה לצאת מבועת האטימות והבערות
08/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
81
 הבהרה לציונים
08/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
05
 איזה שטויות!
08/04/2013 מאת: מה???  

 > 
50
 לפחות העזת לשאול
08/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
04
 חכם גדול אתה לא
08/04/2013 מאת: רפי  

 > 
31
 תשובה ציונית/כפרנית טיפוסית
08/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
31
 תיקון קל
08/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
01
 מוני יקים הוא כוזרי במסווה
09/04/2013 מאת: כן, זה מוזר..  

 > 
01
 אלוהים לא מוזכר במגילת אסתר
17/04/2013 מאת: הדסה  

 > 
05
 לא נותן להיגיון הוא טרול, חבל שבכלל נכנסים לקרוא
09/04/2013 מאת: -1  

 > 
04
 יש לזה ערך תיעודי
09/04/2013 מאת: רפי  

 > 
20
 הוכחה לדבריי
10/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
00
 הבעיה האמיתי שלו היא:
11/04/2013 מאת: בובולוס בוב  

 > 
00
 אחוד החרדים שהושמדו בליטא וגליציה יותר גדול מהאחוז של יהודי גרמניה ואסטוניה
11/04/2013 מאת: עמית  

 > 
00
 תמיד ידעתי שהתעמולה הציונית חזקה, אבל כל פעם אני מופתע מחדש
11/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
00
 לימוד ליב"ה יעזרו לך(ל"ת)
12/04/2013 מאת: ינון  

 > 
01
 היכן מוזכר בהגדה עם החרדים?
12/04/2013 מאת: עמית  

 > 
11
 כמובן!
12/04/2013 מאת: רפי  

 > 
00
 ממשיך להוכיח את דבריי ?
13/04/2013 מאת: לא נותן להגיון לבלבל אותי  

 > 
00
 לא בדיוק
16/04/2013 מאת: רפי  

 > 
00
 דרור(ל"ת)
12/04/2013 מאת: חשבתי שנפטרנו מחנה איזנמן...:(  

3.
14
 המשך
08/04/2013 מאת: יובל  

2.
13
 אני מודע לכך
08/04/2013 מאת: יובל  

1.
02
 חזק.(ל"ת)
08/04/2013 מאת: משה  

 
 

facebookrsstwitteryoutube
הצטרפות לרשימת תפוצה
פוסטים אחרונים

אחרון ודי

הבדואים בנגב - מה מסתירים מכם

האויב שלך - בדיוק כמוך

סערת עמנואל רוזן

מה היה קורה אילו והבנאליות של הזיכרון

חירות התשע"ג

מהי גזענות?

יש גם סיבות לאופטימיות

כולם היו רבניי

לכל הפוסטים

תגובות
 
 
 
פס
רוגטקה ניהול קמפיינים ברשת עיצוב ובניית האתר