חפשו אתנו בפייסבוק
 
 
 
   
בלוגים נוספים  
אבישי  עברי      
קרולין  גליק      
טל  גלעד      
שוקי  בלס      
שלמה  בלס      
   
 
 
דף הבית » בלוגים » הבלוג של העורכת קרולין גליק
 
הבלוג של העורכת קרולין גליק
מה הממשלה צריכה לעשות ומה היא יכולה לעשות
הממשלה צריכה להכיר באוזלת ידה בתחום ההסברה
 
  15/03/2011 מאת: קרולין גליק
 

שלמה בלס ואני השתתפנו אתמול בדיון של וועדת עלייה, קליטה והסברה של הכנסת בראשות ח"כ דני דנון. נושא הדיון היה שימוש באינטרנט להסברה ישראלית. אני זכיתי בכבוד לשאת דברים בפני הוועדה אך ללא ספק הנואם המרכזי בדיון היה שר ההסברה יולי אדלשטין אשר הגיע כדי לפרט את פעילות המשרד שלו בתחום האינטרנט ובכלל.


הדיון היה מעניין מכמה טעמים. קודם כל, ההופעה של השר אדלשטיין. אני מכירה את השר לא רע ומעריכה את המסירות שלו למשימת הסברה ישראל בעולם. ולאחר ששמעתי אותו, השתכנעתי יותר מאי פעם כי אין טעם בפעילות הסברתית רשמית. וזאת משני טעמים – מהירות ובהירות.


מבחינת המהירות - אדלשטיין הסביר כי כבר זמן רב (לא זוכרת אם אמר חודשים או שנים) הוא מנסה להקים אתר עבור משרדו והמשימה טרם הושלמה. כאשר ח"כ דנון הביע פליאה מהדבר, לאור העובדה שאנשים מקימים אתרי אינטרנט בין ליל , אדלשטיין הסביר כי ממשלה לא מסוגלת לעשות את מה שאיש פרטי יכול לעשות. כל שלב של הקמת אתר כרוך בהשגת מאה אישורים ממאה וועדות. וכל התכנים של האתר צריכים לקבל אישורים ממאה גורמים שונים.


זאת אומרת, ממשלה לא מסוגלת להקים אתר אינטרנט. לנוכח מצב זה, הפתרון הפשוט ביותר הוא לא להתייעל או לבזבז אלפי שעות עבודה בניסיונות לקצר תהליכים בחצי. הפתרון הוא שהממשלה לא תקים אתרי אינטרנט, אלא תיתן לכוחות פרטיים, שלא צריכים לקבל אישור מכל העולם ואשתו, לעשות בשבילה את העבודה.


אשר לבהירות. אדלשטיין הוא לא סתם פוליטיקאי. הוא אידיאולוג אמיתי ששילם מחיר אישי כבד על הציונות שלו בברית המועצות ומאז שעלה לישראל הקדיש את הקריירה שלו לקידום מדינת ישראל. בכל זאת, לנוכח העובדה שנתניהו נתן את הבכורה בממשלה שלו לאהוד ברק, ועל כן אינו מוכן להגיד דבר רע באמת על תהליך השלום המזוייף והאנטי ישראלי במהותו, אין למשרד ההסברה אפשרות לייצר מסר חד משמעי המגן על ישראל.


בגלל אופי הממשלה, משרד ההסברה לא מסוגל להגיד את המשפט הפשוט שהצדק עם ישראל והרשות הפלשתינית היא ישות טרוריסטית המקדמת אסטרטגיה של חיסול ישראל הן באמצעים פוליטיים והן באמצעות הטרור וכריתת בריתות עם מדינות אויב. היות והמשרד הזה לא יכול להגיד את המשפט הזה, משרד ההסברה, כמו גם משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה וצה"ל, לא מסוגלים לנהל מלחמה הסברתית/פוליטית למען ישראל.

אבל הם צריכים לעשות משהו. אז במקום להגן על ישראל הם מסתפקים באמירה חסרת משמעות לחלוטין בסגנון "לא נגיד אם אנחנו צודקים או לא, אבל אנחנו מאוד נחמדים". המשפט הזה הוא היסוד של כל המדיניות הפסאודו-הסברתית של מדינת ישראל היום.

איך זה מתורגם למציאות? במקום לשלוח שליחים לקמפוסים בארה"ב במהלך שבוע האפרטהייד שיגידו לאלו המטילים דיבה בחיילי צה"ל ושוללים את זכות הקיום שלנו שהם ברברים ושקרנים, במקום להורות לאותם שליחים להסביר כי חברות האפרטהייד האמיתיות במזרח התיכון הן החברות הערביות כולל החברה הפלשתינית, אדלשטיין שלח שליחים לקמפוסים כדי להראות כמה שישראל נחמדה.


למשל, הוא שלח צעירים אתיופים כדי להראות שאנחנו לא גזעניים. אבל מה זה משנה שאנחנו לא גזעניים אם אנחנו לא אומרים שאנחנו כאן בזכות כי הארץ הזאת שלנו?


אם גנבנו את ארץ ישראל מהערבים, אז מה זה משנה שיש לנו חברי כנסת ושגרירים ערבים? או שאנחנו צודקים או שהם צודקים. אם אתה לא מסוגל לומר שאנחנו צודקים אז אתה לא מסוגל להגן על ישראל.


היות ואני יודעת שאדלשטיין יודע שישראל צודקת ורוצה להילחם למען הצדק שלנו, המסקנה היא שחבל שהוא עוסק בדבר שהוא לא יכול ולא מורשה לעשות כמו שצריך.


אז מה כן כדאי לממשלה לעשות בתחום ההסברה?


לדעתי יש שני דברים שהממשלה יכולה לעשות יותר טוב מלאטמה וארגונים רבים הפועלים בישראל ובתפוצות בתחום ההסברה. אבל לפני שנגיע אליהם יש דבר אחד שהממשלה צריכה להבין. אם היא לא יכולה לומר שאנחנו צודקים, מסיבות של פחד מהתקשורת או מהאמריקנים או מחישובים קואליציוניים, כדאי שראש הממשלה יבדוק את עצמו וישאל מה לעזאזל הוא עושה בראשות הממשלה.


מעבר לזה, הדבר הראשון שחייבים לעשות הוא להיזהר לא לגרום נזק. למשל, בחודש האחרון, הנזק הגדול ביותר שנגרם לישראל בתחום ההסברה נגרם ללא ספק על ידי שר הביטחון אהוד ברק, בראיון לעיתון וול סטריט ג'ורנאל ביום שני של השבוע שעבר. ברק אמר שם שישראל תבקש תוספת של 20 מיליארד דולר לסיוע הביטחוני שאנחנו מקבלים מהאמריקנים כיום.


דנתי ארוכות בסיפור הזה
בטור שלי בג'רוזלם פוסט מיום שישי. אבל בקיצור, אמירתו של ברק גרמה לנו נזק אדיר משום שכיום, חברי ישראל החשובים ביותר בארה"ב הם חברי הקונגרס הרפובליקנים ואותם חברי קונגרס מאמינים כי ארה"ב חייבת לחתוך בערך שליש מההוצאות הלאומיות שלה כדי לצמצם את האוברדרפט הענקי בו היא שרויה.


לומר לאותם חברים כי אנחנו עדיין מתייחסים לאמריקה ככספומט של ישראל, שכלכלתה גדלה בקצב מסחרר בהשוואה לכלכלה המקרטעת של ארצות הברית, זאת פשוט יריקה בפרצופם של מי ששומרים עלינו בחירוף נפש בפני אובמה.

במקרה הזה, אסור היה לברק לדבר וככל שיפחית בדיבורים כן ייטב להסברה הישראלית.

עכשיו למשימות ההסברה שהממשלה מסוגלת לבצע:


1. הפצת חומר גלם. יש היום עשרות אם לא מאות ארגונים ואתרי אינטרנט שיידעו איך להתמודד עם חומר גלם באופן טוב יותר מאלף פקידי הסברה ממשלתיים, אבל הם לא מקבלים את החומרים בזמן. אם הממשלה היתה רוצה היא היתה יכולה לעשות מהפכה הסברתית רק באמצעות הפצת חומר גלם. תחשבו למשל על שיר המשט שלנו והווידיאו של "
ישראל שלי" בעקבות הטבח באיתמר. אנחנו ידענו איך להשתמש בסרטים של צה"ל מהמרמרה במהירות ובבהירות. "ישראל שלי" ידעו איך להשתמש בתמונות של משפחת פוגל זצ"ל במהירות ובבהירות.


לצה"ל ולממשלה יש חומר גלם רב בשלל נושאים שאין סיבה שיהיה מסווג. אבל הם לא מפיצים או לא יודעים למי להפיץ. קחו למשל את סיפור ההרוגים בלבנון. ארגוני שמאל מאשימים את צה"ל בהריגת אזרחים חפים מפשע.

כחלק ממבצע של לוחמה פסיכולוגית הפיץ צה"ל כרוזים בצור עם השמות של כל אנשי חיזבאללה שצה"ל חיסל. אבל חוקרים ידידותיים, בלוגרים וכתבים לא יכולים להגיע למידע כי צה"ל לא משחרר אותו. מול ההאשמות של ארגונים כמו "בצלם", HRW ואחרים, תומכי ישראל עומדים בידיים ריקות כי צה"ל והממשלה לא מעניקים לנו גישה למידע שיש לכל תושבי צור.


2. מתן סיוע ולגיטימציה לחברים. לעניות דעתי, לנוכח עשרות המיליונים שהאמריקנים והאירופים משקיעים במימון פעילותם של ארגונים אנטי ציונים זרים וישראלים כאחת, אין שום מניעה שממשלת ישראל תממן פעילות של ארגונים פרו-ישראלים פרטיים. אבל גם אם לא תממן אותם, לפחות שישראל הרשמית תדע להיטיב עם החברים שלה. בפועל קורה ההיפך. משרדי הממשלה וצה"ל מבלים שעות על גבי שעות עם נציגים של ארגונים כמו "בצלם" ו"מחסום וואטש" ו-HRW ובכך היא נותנת להם לגיטימציה. מצד שני, כל פעם שמשרדי ממשלה או צה"ל מתדרכים עיתונאים, בלוגרים ופעילים פרו-ישראלים מדובר במעשה יוצא דופן.


אין ספק כי אחד הקורבנות של העידן הדיגיטאלי הוא המבנה הארגוני ההירארכי. כפי שראינו במהפכת הפייסבוק במצרים כמו גם בקמפיין הבינלאומי לשלול את זכות הקיום של ישראל ובעוד מקרים רבים. ממשלות באשר הן לא בנויות באופן ההולם את האתגרים של המאה ה-21. כדי להצליח בעולם החדש הזה, ממשלות צריכות להתמקד בדברים שהן יודעות לעשות טוב יותר מאחרים ולסייע לגורמים הפרטיים שמסוגלים לעשות את הדברים שממשלות כבר לא יכולות לעשות.

 
    הדפסת כתבה print שלח לחבר send תגובה לכתבה comment
 
תגיות:
 
13.
00
 כתבה מאירה עיניים(ל"ת)
19/05/2011 מאת: תמיר  

12.
00
 "לא זוכרת אם אמר"... - והפרוטוקול חסום בפני - האויב! האויב שנחקר!
16/04/2011 מאת: מדינה דפוקה!  

11.
00
 זה היה לפני כחמש עשרה שנה, אחת מתכניות ההראיונות הכי פופולרים בארה"ב
27/03/2011 מאת: מ.ק.  

10.
00
 לפני כשנה וחצי עלה על סדר היום ענין הקרקעות בארץ (נדמה לי בקשר לחוק הקרקעות שהוביל ביבי.
27/03/2011 מאת: מ.ק.  

 > 
00
 סליחה, לא הבנתי על איזה חוק גזעני אתה מדבר? הפרטת הקרקעות? הרי זה רע דווקא ליהודים.(ל"ת)
27/03/2011 מאת: אהה...  

 > 
00
 אבל התפתח אז וחכוח בארץ על החשש שקרקעות יפלו בידי ערבים. ועל הדעות האלו היתה בקורת.(ל"ת)
27/03/2011 מאת: -1  

 > 
00
 אתה מתכוון שהטיעונים נגד החוק הם גזעניים? אבל גם שם הטיעון העיקרי היה ש'גורמים זרים'
27/03/2011 מאת: אהה...  

 > 
00
 תוספת- ככה שאף טיעון לא היה גזעני...(ל"ת)
27/03/2011 מאת: אהה...  

9.
00
 גם אני תמהתי על אדלשטיין והקמפיין חסר המשמעות שלו.
27/03/2011 מאת: מ.ק.  

8.
00
 יופי של כתבה מעוררת מחשבה. המשיכי והמשיכו לאטמה!(ל"ת)
22/03/2011 מאת: גו  

7.
00
 מאמר מאוד חשוב. החלק הכי חשוב, ובהפרש גדול, הוא סעיף 1
21/03/2011 מאת: זיו  

6.
00
 האימפוטנציה ההסברתית
16/03/2011 מאת: יוסף ק.   

 > 
00
 מדיניות ההסברה שיורית...
19/03/2011 מאת: אביזו  

5.
00
 קרולין
16/03/2011 מאת: יוקו  

4.
00
 קרולין הגאונה
15/03/2011 מאת: אביתר  

 > 
00
 אביתר, בלי הציניות - אתה צודק.
16/03/2011 מאת: ישראל  

 > 
00
 ישראל היקר
16/03/2011 מאת: אביתר  

 > 
00
 אביתר, אתה טועה בעובדות
16/03/2011 מאת: שוקי  

 > 
00
 אביתר, להלן העובדות
16/03/2011 מאת: יאיר ק  

 > 
00
 אביתר - אתה מתעלם מההיסטוריה
16/03/2011 מאת: בן  

 > 
00
 אני עם אביתר אבל לא מסיבותיו
16/03/2011 מאת: תומר  

 > 
00
 ידיד, את התירוץ הזה אמרו ב93'. את התירוץ הזה אמרו
16/03/2011 מאת: אהה...  

 > 
00
 ידיד= ידידי. והתגובה כוונה לתומר.(ל"ת)
16/03/2011 מאת: -1  

 > 
00
 אין ספק שחיזבאללה תקף את ישראל ב-2006
17/03/2011 מאת: בן  

 > 
00
 מדינה זה הכי גרוע
19/05/2011 מאת: אני  

3.
00
 כבר שנים שאני טוען שאין הסברה, ואת יודעת למה?
15/03/2011 מאת: ניו יורקי  

2.
00
 לא מקבל את דעתך - אסור להפריט את ההסברה
15/03/2011 מאת: בן  

 > 
00
 בעולם אידיאלי, צודק
15/03/2011 מאת: משה  

1.
00
 כל השיטה הישראלית רקובה
15/03/2011 מאת: גלעד  

 > 
00
 לגזור ולשמור.
15/03/2011 מאת: איילת  

 > 
00
 חפה מאד ונכון מאד(ל"ת)
15/03/2011 מאת: משה  

 > 
00
 *יפה(ל"ת)
15/03/2011 מאת: משה  

 > 
00
 יפה מאוד!(ל"ת)
15/03/2011 מאת: יניב  

 > 
00
 שמאלנות היא גם אידאולוגיה. חוץ מזה, מסכים.(ל"ת)
16/03/2011 מאת: -1  

 > 
00
 לא בטוח שהייתי יכול לכתוב את זה יותר טוב...(ל"ת)
16/03/2011 מאת: ender  

 > 
00
 מסכים!
29/03/2011 מאת: עומר  

 
 

facebookrsstwitteryoutube
הצטרפות לרשימת תפוצה
פוסטים אחרונים

דברים מכנס הג'רוזלם פוסט 2013

מדבר סקר תרחק

הכנס של הפוסט

עם חברים כאלה...

היהודים, אלו היהודים

"צדק חברתי" והדרך לשעבוד

מה זאת אומרת להיות "כמו באירופה"?

מה חדש במצרים?

פעילי שלום? לא ממש....

לכל הפוסטים

תגובות
 
 
 
פס
רוגטקה ניהול קמפיינים ברשת עיצוב ובניית האתר