חפשו אתנו בפייסבוק
 
 
 
   
בלוגים נוספים  
שלמה  בלס      
טל  גלעד      
קרולין  גליק      
שוקי  בלס      
אבישי  עברי      
   
 
 
דף הבית » בלוגים » הבלוג של טל גלעד
 
הבלוג של טל גלעד
וכעת, ילדים, לשיעור בפוסט-היסטוריה
יהודה המכבי שוב מתערב לנו
 
  23/01/2012 מאת: טל גלעד
 

האינטרנט הוא ללא ספק אוטוסטרדת מידע חשובה ומוצלחת בדרך כלל. וויקיפדיה, אתר המידע הגדול ביותר, הוא נוח, נגיש, כל אחד יכול לעדכן אותו - וזה גם חסרונו הגדול ברגע שמגיעים לערכים בעלי נגיעה פוליטית, כי אז הוויקי הופכת ממקור מידע אמין ללא יותר מטוקבק מורחב בתפאורה מלומדת. לרוב, בעיה זו מאפיינת נושאים הקשורים ישירות לאקטואליה, אבל מסתבר שזה לא נעצר שם, אלא מפליג הרחק לנבכי ההיסטוריה.
 

במהלך חיפוש בנושא מסוים הגעתי לערך בוויקיפדיה על מרד החשמונאים. אז הנה ההיסטוריה החדשה והמפתיעה כפי שהיא מופיעה שם: המרד הסתיים מבחינה צבאית בתבוסה מוחצת של המורדים, אך מבחינה מדינית – מלמד המומחה הדגול שכתב את הערך בוויקיפדיה תוך משחק אנגרי בירדס באייפון - היו לו השלכות שהביאו בסופו של דבר לאוטונומיה ועצמאות.
 

למרות שהורגלנו ללא מעט עיוותים מאז שכתיבת אנציקלופדיות הופקעה מידי פרופסורים לטובת כל זב חוטם עם ראוטר, המידע הזה בכל זאת גורם להרמת גבה. היכן בדיוק טעו יוסף בן מתתיהו, כותבי ספר מקבים וכל השאר, ומה בדיוק נודע לפתע להיסטוריון-בשקל שעידכן את הערך? ובכן, הכל ענין של ניסוח ופרשנות כמובן, בעיקר כאשר מגיע ישראלי המשתוקק להתפלש במונח "תבוסה מוחצת" (אחח, איזה מילים ממכרות) ואולי מעוניין להעביר בהזדמנות זו את משנתו הפוליטית.
 

נתחיל מהעובדות. הפרשנות החדשה בוויקיפדיה היא חצי אמת, כדרך כל שקר שמכבד את עצמו. הם מתבססים על קרב אלעשה, בו נהרג יהודה המכבי בשנת 160 או 161 לפנה"ס, קרב בו אכן נחלו המורדים תבוסה, והמומנטום עבר לצד היווני. אלא שכפי שידוע למי שבכל זאת למד היסטוריה, זה היה שלב במלחמה, וממש לא נגמר שם. יונתן ושמעון עברו למלחמת גרילה והמשיכו במרד בהצלחה לא מבוטלת. כאשר צברו עוד כוח הם נהגו בחוכמה ועשו לסלווקים מה שהסלווקים עשו להם: הם ניצלו את הסכסוך הפנימי בממלכה הסלווקית וחברו בכל פעם לצד א' כדי לכסח את צד ב' ולהיפך. זה לא "השלכות מדיניות", זו אסטרטגיה. מטרתם היתה לשחרר את יהודה, אז למה לא להילחם בכל פעם רק בחצי אויב "בחסות" החצי השני, בעיקר כאשר הדבר מקנה להם בכל פעם שליטה בשטח נרחב יותר? לא היתה זו תחילתה של ידידות אמיצה, החשדנות ההדדית נותרה כל הזמן גם עם בעלי הברית הזמניים וכללה חיסולים, מזימות ולקיחת בני ערובה. אך בסופו של ענין, תחת הנהגתו של שמעון התרסי, האחרון לבני מתתיהו, וויתרו הסלווקים סופית על נסיונותיהם להיאחז ביהודה והתקפלו צפונה. כאשר המלך אנטיוכוס סידטס (לא ההוא מהגזירות) דרש משמעון להחזיר לו את הערים ההלניסטיות ואת מצודת החקרא שכבשו היהודים, ענה שמעון את תשובתו המפורסמת, המצוטטת במקומות רבים:

"לא ארץ נכריה לקחנו, ולא ברכוש נכרים משלנו, כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבינו בעת מן העתים בלא משפט נכבשה, ואנחנו כאשר הייתה לנו עת - השיבונו את נחלת אבותינו".
 

המלך הסלווקי כנראה לא אהב עברית מקראית ויצא למלחמה בשמעון. הוא הובס ונהדף, וזה, פחות או יותר, היה האקורד האחרון, זמן הפציעות, במה שזכור כמרד המקבים. היו עוד עימותים כאלה או אחרים אחרי תקופתו של שמעון, בטרם התפוררו שאריות הממלכה הסלווקית, אבל המקור למידע עליהם (גם אצל יוסף בן מתתיהו) הוא ברובו הגדול הלניסטי, לא שלם ולא שייך לתקופת המרד, שאכן הסתיים ב"תבוסה צבאית מוחצת” - של הצד הסלווקי. לא "אמצעים מדיניים" כפי שמנסים להציג באמירה פסאודו-עכשווית מטופשת בוויקיפדיה. אגב, אין לי ספק שיימצא איזה ד"ר אני-מנפץ-מיתוסים-תזמינו-אותי-להרצאות שיחליט דווקא לתמוך בגירסה זו, אבל זו בהחלט לא הדעה המקובלת.
 

זה לא ענין של חופש ביטוי או חופש אקדמי. אתה יכול לקרוא למלחמת שחרור בת 25 שנים "השלכות מדיניות" אם אתה רוצה, אתה גם יכול לקרוא לחתול ג'ירפה, אבל לא באנציקלופדיה, כי אתה מטעה אחרים שצריכים קודם כל לקבל את המידע הבסיסי, את המיינסטרים, לפני שהם מגיעים לפרשנותך לפיה החתולים הם ג'ירפות במסווה. לכל היותר ניתן לאזכר ש"יש הטוענים ש-” ולא מעבר לזה. מאותה סיבה כותבים באנציקלופדיה תחת הערך מוחמד "מייסד האיסלם" ולא “פדופיל שסיפר לכולם שאלוהים דיבר אליו בחלום" (אם כי יש הטוענים ש- ) ואף אחד לא יכתוב תחת הערך נעמי חזן "בוגדת שמאלנית שחותרת לשלילת הלגיטימציה של ישראל כמדינה", (אם כי הרבה מאוד טוענים ש- ), כי זו דעה, פרשנות, ולא אינפורמציה. אנציקלופדיה אמיתית היא לא ארגז החול של כל בעל מקלדת. מה שכן, זה גורם לך להבין מדוע קברניטי בריטניקה רומזים באיפוק בריטי שהם לא היו סומכים על וויקיפדיה.
 

סתם מתוך סקרנות בדקתי גם באתרים אחרים ובערכים המקבילים באנגלית. בשום מקום לא מצאתי איזכור ל"תבוסה צבאית מוחצת של המורדים", איש לא משתמש במונח הזה מחוץ לוויקיפדיה בעברית (רק בעברית). להיפך, מדברים על נצחון היהודים.
 

זה מעלה את התהייה מי מתחיל להתעסק עכשיו גם בשיכתוב ההיסטוריה, ולמה. האם אלה סתם מנפצי מיתוסים חובבים, שהנאתם בחיים היא להישמע מקורי ומעניין, או - שיש פה מי שמחליט באופן מחושב להתערב גם בזה, כי שיכתוב המאה האחרונה לא מספיק לו. זה צריך להיות מישהו המודע לכך שעשרות אלפי תלמידים הנבחנים על התקופה פונים לוויקיפדיה כמקור מידע מהימן, והוא מעוניין להטמיע בהם ובדור הבא אינפורמציה שתתאים להשקפת עולמו ולסיסמה החכמולוגית "אין פתרון צבאי". הרי בוויקיפדיה אתה יכול לעדכן בשקט, בלילה, כשאף לא רואה ולא בודק, זה יכול להישאר שם ימים רבים, ועד שהסילוף מתגלה הנזק כבר נגרם. מה יש להפסיד? מי שיקרא את המידע הפוסט-היסטורי הנ"ל מאת פרופסור זב-חוטם כבר יזכיר את זה בעבודות שיגיש, בשיחות סלון יפלוט בדרך אגב "אתם יודעים שבעצם המכבים הפסידו במלחמה.” הוא ינחיל את זה לילדיו, והשטות הזאת תהפוך להשקפה לגיטימית כביכול, שמומחים אמיתיים ייאלצו להידרש לה. נשמע פרנואידי? אולי, אבל כבר נאמר שהעובדה שאתה פרנואיד, אין פירושה שלא רודפים אחריך.
 

בקיצור, ילדים, תפסיקו להתפעל מכל מיני ברברים אלימים כמו מתתיהו ובניו ולשיר בחנוכה “ביוונים נלחמנו ולנו הניצחון”. תבינו כבר שרק משא ומתן עם וויתורים מפליגים יכול לקדם דברים ולהביא שלום. ושיהודה המכבי יפסיק להפריע

 
    הדפסת כתבה print שלח לחבר send תגובה לכתבה comment
 
תגיות: טל גלעד מתתיהו יהודה המכבי מכבים וויקיפדיה
 
22.
02
 וויקפדיה זה מצב נתון
01/02/2012 מאת: פאשיסט מצוי  

21.
33
 לפחות ויקיפדיה מעודכנת יותר מלאטמה
29/01/2012 מאת: אלי  

 > 
01
 בדקתי - השינוי היה רק בכמה משפטים
06/02/2012 מאת: טל  

20.
04
 דון קורליאונה אמר לבנו:"עורך דין אחד עם תיק יביא לך הרבה יותר כסף מ1000 אקדוחנים"
26/01/2012 מאת: Cherchez la NIF  

19.
00
 היכן כתוב?
26/01/2012 מאת: יאירה   

 > 
01
 כבר שינו, עד הפעם הבאה
26/01/2012 מאת: יגאל  

 > 
01
 יגאל זה לא מצחיק...
27/01/2012 מאת: משה  

18.
00
 עוד על העריכה המגמתית בוויקיפדיה העברית
25/01/2012 מאת: ישי  

 > 
00
 אין כאן קשר לחובבי ושונאי ישראל אלא לחובבי ושונאי כת הסיינטולוגיה.(ל"ת)
25/01/2012 מאת: בלי לדון בעמותת הלה, בערך היו קביעות נגד טיפול בריטלין שלקוחות ממצעה של כת.  

17.
00
 ביננו, כל אחד ממטיחי הביקורת כאן משתמש בוויקיפדיה.(ל"ת)
24/01/2012 מאת: -1  

 > 
02
 אבל לא בנושאים פוליטיים.
24/01/2012 מאת: משה  

 > 
02
 אם גם לחשמונאים הם הגיעו- אז קשה כבר לומר מה זה נושא פוליטי...(ל"ת)
24/01/2012 מאת: -1  

 > 
03
 גם באקמול, אבל עדיין נזהרים.
24/01/2012 מאת: א"ק  

16.
03
 הדיוק של בריטניקה ידוע- שר החוץ הסורי כתב את הערך "סוריה"
24/01/2012 מאת: אלי  

 > 
00
 הרעיון הזה
31/01/2012 מאת: סטודנט  

15.
02
 השמאלנים הם בראש ובראשונה מוגי-לב.
24/01/2012 מאת: עלי-בבה  

 > 
00
 אכן, ככה גם חשבו השמאלנים בגרמניה, עד שבאו הנאצים ו "מילאו להם את הכרס"(ל"ת)
24/01/2012 מאת: דפקט שמאלני - לא נותן להגיון לבלבל אותי  

14.
010
 סיפור דומה היה עם הערך "מלחמת יום הכיפורים"
24/01/2012 מאת: דניאל  

 > 
12
 לפעמים יש גם שגיאות בתום לב. ככה זה כשכל אחד יכול לכתוב בכל נושא.
24/01/2012 מאת: לקח לי חמש דקות להסביר למישהו שמערב ירושלים בישראל לכל הדעות המכירות בישראל. הצרה היא  

 > 
01
 כולם מוזמנים לדף הגרסאות הקודמות של הערך "ישראל מאיר לאו"
24/01/2012 מאת: מתועדת שם מלחמת עריכה בין אוהדי שלי יחימוביץ לבין אחרים  

 > 
00
 איך מגיעים למלחמות? בשיחה על הערך לא מופיע כלום.(ל"ת)
24/01/2012 מאת: -1  

 > 
00
 לחץ על לשונית הערך ואחר כך על לשונית הגרסאות הקודמות.(ל"ת)
25/01/2012 מאת: ראה שאחד מוחק והשני מחזיר והשלישי מוחק והשני מחזיר והרביעי מוחק....  

 > 
00
 לינק לשיחה
25/01/2012 מאת: דניאל  

 > 
01
 זה ירגיז אנשים
31/01/2012 מאת: סטודנט  

 > 
00
 ולמרות זאת היהודים חושבים שהפסידו והערבים שניצחו...(ל"ת)
31/01/2012 מאת: דניאל  

13.
03
 היתרון והחיסרון של ויקיפדיה
24/01/2012 מאת: אנונימי  

 > 
01
 לא נכון. אם תטעה במספר האטומי של הפחמן, איש לא יתקן אותך למשך זמן רב.
24/01/2012 מאת: זאת משום שבערך כזה לא מצפים לשגיאות במזיד.  

 > 
01
 אולי צריך לעשות מעין שילוב בויקיפדיה שערכים מסוימים יבדקו ע"י מומחים בתחום ויקבלו חותמות.
24/01/2012 מאת: -1  

 > 
00
 לא מסכים...
29/01/2012 מאת: אנונימי  

12.
03
 מה הסיכויים...
24/01/2012 מאת: אנונימי  

11.
57
 תוקן כבר בויקיפדיה
24/01/2012 מאת: אלי  

 > 
13
 בנוסף, מה היה אילו עורך בריטניקה מכריז "חתול הוא ג'ירף"?(ל"ת)
24/01/2012 מאת: מישהו  

 > 
35
 כמה נמשיך לנפנף בזה שכותב בודד בויקיפדיה העברית הוא פרופסור?
24/01/2012 מאת: אגב, על אותו פרופסור אין לי שום ביקורת, אבל...  

 > 
02
 "אנשים כותבים הרחק מתחום השכלתם"
27/01/2012 מאת: -1  

 > 
06
 להצטרף ולהשפיע בויקיפדיה, פירושו להתווכח יומיומית עם פרו-פלסטינים מתממים(ל"ת)
24/01/2012 מאת: וזה לא קל.  

10.
213
 חזק כרגיל + תודה על הטקסטים השנונים ששומעים במהדורות השבט, בשירים, ובכלל
23/01/2012 מאת: זב חוטם שמאלני - לא נותן להגיון לבלבל אותי  

9.
30
 טל האמנם זה ככה? את הידע שלי בנושא אני שואב מסדרת ההרצאות של מט"ח שאני
23/01/2012 מאת: -1  

 > 
20
 הנה הגרסא המלאה ובוידאו:
23/01/2012 מאת: -1  

 > 
08
 כמו שאמרתי, הכל ענין של פרשנות, ובעיקר חצי אמת
24/01/2012 מאת: טל  

 > 
07
 ועוד משהו -
24/01/2012 מאת: טל  

 > 
42
 תגובה
24/01/2012 מאת: יעקב  

 > 
08
 יעקב, הכל כתוב כבר אלפי שנים
24/01/2012 מאת: טל  

 > 
07
 ואגב "פרשנות"
24/01/2012 מאת: טל  

 > 
08
 יעקב כל כך שמאלני מצדך לומר שזה אד-הומינם.
24/01/2012 מאת: משה  

8.
19
 אוי ויקיפדיה
23/01/2012 מאת: רחמים  

 > 
24
 כל זמן שאתה מנומס, אתה יכול לכתוב שם הרבה שטויות.(ל"ת)
23/01/2012 מאת: וזה כולל שגיאות ברורות בחשבון פשוט.  

7.
57
 מילה על האתר המצויין ויקיפדיה
23/01/2012 מאת: רועי  

 > 
03
 רועי, תנסה פעם להצליב מידע בוויקי לגבי היסטוריה של הר הבית!
26/01/2012 מאת: -1  

 > 
00
 אנחנו לא צריכים את הויקיפדיה בשביל
26/01/2012 מאת: רועי  

6.
08
 "פרח אל פרח/זר גדול נשזור/לראש המנצח/
23/01/2012 מאת: א"ק  

5.
38
 הערה על עכדונים של וויקיפדיה
23/01/2012 מאת: אביב  

 > 
16
 שכחת את שיטת מצליח ושכחת את הנודניקים שאין כוח להתווכח עמם.(ל"ת)
23/01/2012 מאת: יש לי ניסיון בויקיפדיה  

 > 
16
 חחחחחח
23/01/2012 מאת: משה  

4.
01
 ניצחון המכבים (כן, קראו את ספרי המקבים) היה כל כך ענק ועצום(ל"ת)
23/01/2012 מאת: וחשיבותו מכרעת שספרים אלה הם חלק מספרי הקודש (התנ"ך) הנוצרי !!  

3.
02
 שימו לב שויקיפדיה מגדירה את הערך ההוא כערך מומלץ(ל"ת)
23/01/2012 מאת: חמור עוד יותר.  

2.
114
 וואללה, מתיד חשבתי שרק את הערבים אסור לנו לנצח (כי זה מעליב אותם? או מרגיז אותם?)
23/01/2012 מאת: מ.ק.  

 > 
00
 כמובן ת-מ-י-ד ט.ל.ח.(ל"ת)
23/01/2012 מאת: -1  

1.
26
 צודק לגמרי
23/01/2012 מאת: נדב  

 > 
323
 זה לא מדוייק.
23/01/2012 מאת: משה  

 > 
06
 כתיבה פוליטית בויקיפדיה כוללת ויכוחים יומיומיים עם נודניקים מקצועיים(ל"ת)
24/01/2012 מאת: עיינו בדף הגרסאות הקודמות של הערך אחמד טיבי.  

 > 
01
 צודק התווכחתי עם נודניק כזה
31/01/2012 מאת: משה  

 
 

facebookrsstwitteryoutube
הצטרפות לרשימת תפוצה
פוסטים אחרונים

וכעת, ילדים, לשיעור בפוסט-היסטוריה

הו, המוסר

לא חראם על המחרימים

ציפיות שמטרתן לא להתממש

לכל הפוסטים

תגובות
 
 
 
פס
רוגטקה ניהול קמפיינים ברשת עיצוב ובניית האתר